Catan telepesei tapasztalatok II.

Összejött megint egy adag a játék közben felírt félmondatos észrevételekből.

A legfontosabb, hogy nagyrészt pszichológia a játék. Főleg ha nem profikkal játszik az ember. Sokat segíthet a nyerésben, ha sosem mi vagyunk az elsők, mindig le vagyunk maradva fél lépéssel az első után. A leghosszabb út után eggyel, nem fejlesztjük ki idő előtt a metropoliszokat, vagy épp nem kapunk véletlenül +1 pontos fejlesztéskártyát, nem vesszük el egy egy-két ponttal előttünk járó ellenféltől a kereskedőt (amivel ugyanannyi vagy több pontunk lesz, mint neki).

Sokan csak a pontok számát nézik, ha odébb kell rakni a rablót, azt már nem, hogy milyen kilátásai vannak az illetőnek: elvesztette épp a városát az első támadásnál, van-e egy rakat városfejlesztése és már csak hajszál választja el egy, esetleg két metropolisztól, csak egy utat kell építenie, hogy összekösse az útjait, amivel végleg megszerzi a Leghosszabb út kártyát. Vagy esetleg egy árva aktivált lovag és búzamező melletti település nélkül kallódik, miközben a barbárok már csak egy-két lépésre vannak a támadástól, és a többiek se igen fogják megmenteni a városát, városait.

A fentiek egyébként jó lista ahhoz is, hogy mit érdemes figyelni. Egy kezdő ezek miatt könnyen királyválasztó lehet, ha mindig csak a pontok alapján ítél. Nem mindenki játszik racionálisan, és nem is mindig könnyű racionálisan dönteni.

Konkrétumok alább:

  • Ha van 2:1-es kikötőd, akkor cserélj legalább első szintű commoditykre mielőbb. A kezdésnél is érdemesebb a várost commodityt termelő helyre tenni, a falut meg lehetőleg tégla és búza mellé, mert azok nem adnak ilyet, de attól függetlenül még szükség van rájuk.
  • Ha a könyves városfejlesztésből hármas szinten vagy, akkor a rablót nyugodtan rakhatod magadhoz is egy olyan mezőre, aminek a számából csak az az egy van, és falud van mellette. Akár lehet ez hatos-nyolcas is. Ha ilyet dobtok, akkor kérhetsz egy kártyát, ami bármilyen lehet, nem csak a mező által adott nyersanyag. Persze még jobb, ha ezzel akadályozol egy ellenfelet is (akinek városa van a hatos mellett, vagy van más hatosa is, így ő nem tud ilyen vízvezetékes kártyát kérni ilyenkor, illetve nincs hármas szinten a könyves fejlesztése), és tudsz kártyát is húzni a rabló mozgatásakor.
  • A Remove a road kártyát ne a Weedding előtt játsszuk ki, ha elveszti ezzel a leghosszabb út után járó plusz két pontját az ellenfél.
  • Harbor kijátszásakor lehetőleg ne olyan kártyát adjunk az ellenfélnek: amilyen mező mellett nincs települése; amihez van 2:1-es kereskedelme; amelyik mezőjén a kereskedő áll.
  • Ha 17 ponting megy a játék, akkor nagyon nagy szerepe van a Catan megmentője kártyáknak.
  • Először játszd ki a mindenféle monopoly, két érc/gabona mezőnként kártyákat, csak utána építkezz-fejlessz. Így nehezebb a többieknek nyomon követni, hogy épp milyen lapjaid vannak. Ráadásul a monopolynál nem is tudhatod biztosan előre, hogy hány lapot fogsz kapni.
  • A Dice control kártyával lehet hetest is dobni. Átrakhatod a rablót magadtól, meg akár meg is szívathatod a többieket, ha el kell dobniuk a lapjaik felét.
  • Wedding vagy Master Merchant először? Wedding. Először kapsz két lapot véletlenszerűen (az ellenfél választja), majd húzhatsz még kettőt, ami passzol az ellenfél által választott lapokhoz. Fordítva, ha okos az ellenfél, olyat fog adni, amivel a legkevésbé segít összegyűjteni egy városra, falura, vagy másra valót.
  • Ugyanígy Move robber + Wedding esetén a Wedding kártyát először kijátszva az ellenfél magának tartogatott jobb lapjai közül húzhatsz, és az ellenfélnek kevesebb beleszólása van a történésekbe, mint fordított esetben.
  • Ha csak olyan helyre tudnád lerakni az ellopandó lovagot, ahova építkezni is akarsz, akkor nem biztos, hogy érdemes ellopni azt a lovagot. Persze gondolni kell arra is, hogy vajon van-e valamelyik ellenfélnek Spy kártyája, illetve kaphat-e a következő körben olyat.
  • Control Dice és Master Merchant vagy Monopoly: Dobj olyat, ami az ellenségnek is jó, majd szedd el tőle az épp most kapott lapokat.
  • Egy még nagyobb szemétség: Cserélj az ellenféllel, adj neki valami ritka kártyát, majd „kérd vissza” monopolyval.
  • Ha az első körben semmi esélyed megvédeni a városod a barbároktól, akkor legalább a városfejlesztést kezd el. Később jól tudnak jönni a fejlesztőkártyák. Mondjuk egy Cheap City sokat segíthet, vagy egy-egy monopoly, esetleg kereskedő.
  • A hatos vagy nyolcas választható mező sokkal-sokkal nagyobb értéket képvisel, mint az ötös-kilences, mert utóbbit rögtön elviszik a számcserélős kártyával az ellenfelek, ha van rá lehetőségük.

Pár nagyon alap dolog:

  • Ha valaki már ötödik szintre fejlesztett egy commodityt, akkor majdnem felesleges arra gyúrni, hogy neked is meglegyen. Főleg ha ezzel az erővel megszerezhetnél egy másik metropoliszt.
  • Ha az ellenfél nyolcas legelőjére akarod rakni a rablót, amiből van neki kettő is, és egyik mellett sincs semmilyen lovagja, akkor azt válaszd, amelyik mellett városa van, nem faluja.
Tartalom átvétel