GAMF tippek-trükkök

Összegyűjtöttem néhány olyan gondolatot, amelyek igencsak segítettek "átvészelni" a gamfon töltött három évet. Nem a kummantóknak akarok ezzel segíteni, hanem azon jelenlegi vagy leendő hallgatóknak, akik nem igazán ismerik ki magukat a főiskolán.

A doksiban szereplő pontok, bekezdések sorrendje csak azt tükrözi, hogy melyik jutott hamarabb eszembe, illetve nem feltétlenül csak az alcímnek megfelelő témáról van szó bennük. Elsősorban az informatikusoknak szól, de más szak hallgatói is találhatnak benne hasznos dolgokat.

Az itt leírtakért nem vállalok felelősséget, előfordulhat, hogy hamarosan elavulttá válnak az információk, illetve, hogy sosem voltak aktuálisak. Építő jellegű hozzászólás, vélemény, javaslat jöhet e-mailben, vagy a lenti linken.

Köszönöm a segítséget a következő személyeknek: bobek, knight, Zsotya

Előzetes tanulmányok

A középiskolai ötöd-hatod éves képzéseken megszerzett tudásod itt nem fogják elfogadni, így ugyanazokat a tárgyakat kell megcsinálnod, amelyeket a többieknek is. A technikusi gyakorlat azonban segíthet néhány tárgy esetén, bár nem szabad elbízni magad.

Gólyatábor

Ezzel kezdődik a főiskolai élet, nem szabad kihagyni! Jó buli, egyáltalán nem olyan, mint a középiskolai megalázós változata. Jó a hangulat, s nagyon jó ismertségeket lehet szerezni, barátságokat kötni. Egyszerűen ki kell próbálni.

ETR

Nézzünk komolyabb témák felé: ne használj Internet Explorert, sem más IE származékot (Avant Browser, stb.). Ha állandóan megszakadó kapcsolatokat akarsz, hiányzó képekkel, akkor nyugodtan használhatod az IE-t is, egyébként Firefox, Mozilla, Opera. A tapasztalatok szerint tényleg gyorsabb, stabilabb, nem tölti le ezerszer ugyanazt is a kis vacak képet és tényleg működik a frissítés gomb. Tantárgyfelvételnél minden másodperc értékes helyeket jelenthet.

Előzetes tantárgyfelvétel

Aranyszabály: ha ingyen lehet x-szelni, és nem jár semmilyen hátrányos következménnyel, akkor mindent x-szelni kell. Nagyon igaz ez az előzetes tantárgyfelvételre. Mindent be kell jelölni, de tényleg mindent. Ezek alól egyetlen kivétel az olyan tárgy, amelyeket már korábban teljesítettél. Vesztenivaló nincs vele, maximum a tényleges tantárgyfelvételnél nem veszed fel a tárgyat. A kötelező tárgyak mellett nem szabad egy-két szabadon választhatóval (SZ) megelégedni, mert lehet, hogy nem is fogják indítani, vagy nem jó tanár tartja, vagy ami a legvalószínűbb: ütközik valamelyik másik óráddal. Ez utóbbi ütközés a kreditrendszer miatt akár még két kötelező tárgy között is előállhat. Ilyenkor SZ kreditek nélkül maradsz, és reménykedhetsz, hogy a következő félévben több szerencséd lesz. Nem lesz. Ha nem x-szelsz be mindent, akkor ugyanúgy fogsz járni minden félév elején.

Tantárgyfelvétel

A kezdés előtt néhány nappal (hétvége környékén, csütörtöktől) fent szoktak lenni az időpontok és a gyakorlatvezetők nevei az ETR-ben. Ezek a legfontosabbak, bár mostanában már szándékosan van hétvégén tesztidőszak, de nem volt ez mindig így. Nagy előnyt jelent, ha nem a hétfő 12:00-ás kezdéskor tudod meg, hogy melyik tanár mikor tart gyakorlatot, s mikor vannak az előadások, mi-mivel ütközik, hanem már egy kész órarenddel próbálsz jelentkezni a szinte még üres kurzusokra. Ilyenkor még azzal sem kell számolni, hogy elfogynak a helyek, tehát érdemes gyorsnak lenni.

Mivel egyszerre csak meghatározott számú hallgató léphet be az ETR-be, érdemes ezt már előző nap este megtenni. Egy idő után kidob a rendszer, de a frissítésekről majd gondoskodik a gép. Mozillához és Firefoxhoz van auto-refresh plugin (jelenleg ReloadEvery néven fut), az Opera pedig már évekkel ezelőtt is tudta ezt, ha emlékeim nem csalnak. Öt perces frissítési időköz elegendő, de azért kézzel is tesztelni kell, hogy tényleg működik-e.

Első körben érdemes a gyakorlatokat felvenni, s gyorsan érvényesíteni a kijelöléseket. A kötelező előadásokra általában mindig van elég hely. Az előzetes infókból érdemes kiírni a gyakorlat sorszámát. Ezt az ETR-ből lehet megszerezni, ha hamarabb felrakják a meghirdetett kurzusok listáját. Például a MIN1G1-G03 néven futó kurzus nevében a kötőjel előtt van a tantárgy kódja, a Gxx pedig a gyakorlat azonosítója. Ha ezeket sikerült előre megtudnod és kiírod a választottakat, akkor a mekis 60 másodperc alatt el lehet intézni egy teljes jelentkezést, vagy akár többet is. Edzeni kell a kattintóizmokat és reflexeket (például CS-vel:). Egyszerűbb egy sorrendezett listában keresni a G után álló számot, mint összehasonlítani a tanár, időpont és a nap nevét a korábban kinézett gyakorlat ugyanezen adataival. Ha érvényesítetted a kijelöléseket, akkor később még mindig ellenőrizheted ezeket az adatokat is.

Az összes SZ betűs tárgyat is érdemes rögtön felvenni, itt az előadások létszáma is jelenthet korlátot. Felveszed, aztán ha meggondolod magad majd leadod, erre úgyis szokott lenni egy-két nap. Az sem baj, ha éppen ütközik valamivel. Leadni le lehet bármikor, de felvenni csak akkor tudod, ha van rá hely. A helyek pedig gyorsan elfogynak. Persze lehet lelkiismereti kérdést is csinálni a dologból, hiszen ezzel más elől veszed el a helyet. Versenyhelyzet van, az nyer aki ügyesebb (illetve nem Internet Explorert használ). Téged sem fog senki sajnálni, ha nem lesz elég kredited.

A nyelvi óráknál érdemes még arra figyelni, hogy néhányukból négy óra van egy héten, de 2x2-es bontásban, és más-más időpontban. Ha felveszed az egyik felét, akkor a másik két órát is megkapod vele együtt, ami megint ütközhet valamivel. Az utóbbi kettőt az ETR magától berakja valahova, figyelni kell rá.

A tárgyjelentkezések után érdemes legalább egy-egy screenshotot, képernyőfotót készíteni a jelentkezésről, vagy lementeni az egész oldalt. Mindig hallani érdekes pletykákat arról, hogy kinek mennyi órája tűnt el, vándorolt át más időpontra. Ilyenkor jó, ha van bizonyítékod a reklamációhoz. Persze minimális tudással ilyet bárki összerakhat magának, nem ez az igazi megoldás, de egyenlőre nincs jobb. Titkosítással, digitális aláírásokkal nagyon jól meg lehetne ezt oldani, de ahhoz még tíz évre biztos szükség lesz errefelé.

Akkor sem kell teljesen elkeseredni, ha nem fértél be egy csoportba. Szokott lenni második lehetőség is, mikor néhány fővel megemelik a csoportok létszámát. Ha nem lenne ilyen, akkor még mindig lehet kérvényt íratni, amit ha a tanár jóváhagy átraknak a megfelelő kurzusra (különeljárási díj fejében). Ez azért attól is függ, hogy lesz-e férőhely a teremben. Géptermeknél nem nagyon érdemes rá számolni, más esetekben jól jöhet.

Állítólag olyan is történt már, hogy mindenkit leírattak egy tantárgyról, de aki bement az első előadásra, az újra feliratkozhatott rá, csak egy papírra kellett felírnia a nevét. Persze ezt nem hirdette ki senki előtte.

Elvileg az órarend menüpont alatt lehetne figyelni az órarendet, s külön kiemelten azokat a kurzusokat, amelyek egy időpontban vannak. A sárga a részleges átfedést jelenti, a zöld szín pedig a teljes ütközést. Azonban ezek nem egészen pontosak, mivel az órák nem az ott lévő időpontokban kezdődnek.

Tárgyjelentkezés közben

Ilyenkor még meg tudod nézni az összes gyakorlat névsorát, érdemes lementeni őket (a gyakvezér nevével együtt), mert a tárgyjelentkezés után már csak azokat fogod látni, amelyeken te is rajta vagy. Hogy mire jó ez? Ha zh-t írtok gyakon tudni fogod, hogy kitől kell érdeklődni a feladatok típusáról. Sokat jelenthet. Érdemes mindig beszerezni a tavalyi zh-kat, mert azokból is sokat lehet tanulni. Persze ezek változhatnak, ilyenkor jön jól a másik csoport névsora.

Vizsgajelentkezés

Itt is ugyanaz igaz, mint az előzőekre: előző nap belépni, s igyekezni előre tudni az időpontokat, screenshot.

Légy naprakész

Figyeld rendszeresen az oktatók weblapjait, ftp helyeket, levlistákat, fórumot. Az információ hatalom, a tantárgyhirdetmények, szabályzatok ismerete sok aktuális pletykára, hülyeségre választ adhat. A weblapok figyelésére nagyon jó a feedgen, pont erre a feladatra találtam ki, nálam bevált.

Volt olyan oktatónk, aki kétnaponta lecserélte a weblapján a korábbi évek zh-, és vizsgafeladatait, illetve ezek megoldásait. A folyamat végére csak az előző évi feladatsor maradt fent. Nekem megvolt az összes, jól is jöttek, mikor nekiálltunk tanulni a zh-ra. Volt olyan feladat, amely néhány évvel korábban szintén zh feladatként szerepelt. Ezen (majdnem) ingyen pontok mindig jól jönnek. Nem teljesen ingyen persze, mert ehhez át kell nézni azokat a doksikat is, illetve megoldani a feladatokat, de az a tudat sokat számít, hogy korábban is hasonló volt a megoldás.

Visszatérve a feedgenre, ez egy kis php-ben írt program, ami figyeli, hogy mikor változtak utoljára az általad megadott weblapok. Ha van valami változás, akkor egy RSS feeden keresztül értesít erről, és rögtön nekiugorhatsz a weblapnak. Nem kell minden nap végignézni minden weblapot, elég egyszer beállítani őket, rengeteg időt lehet vele spórolni. Akit érdekel, megtalálja a progz menüpont alatt.

Ráadásként az olyan esetekben egyszerűen verhetetlen, amikor csak az első néhány helyesen válaszoló kap pontot a kiírt feladatokért. Az idén valamelyik progos tantárgyból lehetett így extra pontokhoz jutni.

Olyan is előfordult már, hogy az egyik szoftverfejlesztés gyakorlat speciális gyakorlat volt (Visual Studio 6 helyett .NET), amit ugyan kiírtak néhány helyre (köztük volt ETR-fórum is), de a kurzusra jelentkező hallgatók több mint fele nem tudott erről. Néhányuknak talán kissé kellemetlen volt, hogy nem a várt tematikájú órán találták magukat.

Tantárgykiírások, szabályzatok

Előfordult olyan eset, amikor kézzel írott előadásjegyzetet követeltek a pótzh-hoz, amivel megint csak a hallgatóságot dühítették, persze feleslegesen. A tantárgy kiírásában erről semmi sem szerepelt, sőt, egyik főiskolai szabályzatban sincs benne, hogy kötelező ilyet készíteni. Persze a póton nem kérték, de sokan bedőltek neki.

Ugyanígy kellemetlen volt (ha emlékeim nem csalnak), amikor a tanár nem akart kiírni pótzh időpontot. Az első zh úgy volt meghirdetve, hogy az aláírás megszerzéséért ment, amire meg azt mondja valamelyik szabályzat, hogy kötelező pótlási lehetőséget biztosítani. Ezt néhányan észrevették, úgyhogy muszáj volt pótidőpontot kiírni. Ha csak sima pontszerző zh-ként lett volna meghirdetve, akkor tényleg nem kellett volna pótot hirdetni, de így nem volt más választása a tanárnak.

Dokumentumok meghajtó

A suli gépeiről elérhető a http://dokumentumok/ címen egy információs oldal, ahol főként aktuális tanácsülések meghívóit és a régebbiek jegyzőkönyvét lehet böngészni. Elég bonyolult a lap felépítése, de azért lehet érdekes dolgokat találni. Anno mindig komplett mirrort csináltam a wget -m paranccsal. Ez a mentés az utóbbi időben majdnem fél gigát nyomott, de egyszerű zippel tömörítve már csak 40 megát foglalt a pendrivemomon. Ezután otthon nyugisan lehet olvasgatni. Sok hülye szóbeszéd, pletyka megcáfolásában segített.

Ugyanezek a jegyzőkönyvek egyébként a könyvtárban is megtalálhatóak. Igaz, a papírváltozatban nehezebb keresni.

Hallgatói fórumok

Minden évben szokott lenni hallgatói fórum, ahol meg lehet ismerni a másik oldal álláspontját, problémáit. Néha hasznos, néha dühítő, néha pedig megoldást is lehet kapni egy-egy kérdésre, problémára. Jó látni, hogy a vezetőséget sem az vezérli, hogy mindenáron keresztbe tegyenek a hallgatóságnak.

Zh-k, vizsgák

Elsőre érdemes mindent megcsinálni, az első zh-n kell átmenni, a feladatokat határidőre le kell adni, érdemes a megajánlott jegyre hajtani, s nem a pótvizsgákra pályázni. Így lehet a legkevesebb tanulással megúszni a dolgokat (na meg a legolcsóbban is). Ha az első zh-n jól szerepelsz (tantárgytól függően) akár megajánlott jegyet is kaphatsz, míg a pótzh-n szerzett maximális pontokért nem szokott ilyen járni.

Ha pótzh-ra pályázol, akkor számíthatsz rá, hogy nem csak annyit kell megtanulni, amennyit a zh-ra kellett, hanem a zh és a pótzh között leadott tananyagból is fel kell készülnöd. Ugyanez igaz a megajánlott jegyre is. Ideális esetben ez már hetekkel a szorgalmi időszak vége előtt megszerezhető, s amit onnantól leadnak neked nem muszáj megtanulni, hiszen már megvan a jegyed. Ha vizsgázni mész, akkor a félév végén leadott tananyagból is számíthatsz kérdésekre, amiben valószínűleg nem fognak tudni segíteni azon társaid, akiknek már megvan a megajánlott jegye.

Zh-ra mindig érdemes bemenni, ha esetleg nem tanultál semmit, akkor is. Érhetnek meglepetések, másrészt vesztenivalód se nagyon van, maximum az időd. Azzal viszont érdemes vigyázni, hogy néhány tantárgyból kötelező megírni a zh-t elégtelenre ahhoz, hogy pótzh-ra mehess.

Mindezeknek az ellenkezője is előfordult már, volt olyan, amikor az utó-utó gyakjegypót-póton mindenki ötöst kapott valamilyen oknál fogva, miközben a rendes zh-n vért kellett izzadni a kettesért.

Vizsgán index, diákigazolvány mindig legyen nálad, bármikor elkérhetik. Zárthelyikre értelemszerűen csak utóbbi szükséges.

Néhány vizsgán lehet használni a tanár által bevitt katalógusokat, ábrákat. Ezeket általában a vizsga előtt is meg lehet nézni, ha bekopogsz az oktatóhoz, mondjuk fogadóórán. Jobb előre megtudni, hogy mit nem kell tudni lerajzolni.

Gyakorlatok, előadások

Érdemes megcsinálni a házi feladatokat, még akkor is, ha csak egy-két pont jár értük. Néha nagyon tud hiányozni az a néhány pont is, főleg ha ezen múlik, hogy több ösztöndíjat kapj. Másrészt aki ezeket a feladatokat meg tudja oldani, annak zh-n sem lesznek ismeretlenek a menet közben felbukkanó problémák.

Fokozottan igaz ez az olyan tárgyakra, ahol begyakorolható feladatokat kérnek számon. Például programozás, fizika, matek, stb. A rutin sokat számít, másrészt ha nehezebb, agyalósabb feladatokat kapsz, akkor nem az alapdolgokon kell eltöltened az időt.

Néha az előadások látogatásáért is lehet pontokat kapni, ez általában véletlenszerű. Olyan is előfordult már, hogy félév végén megajánlott jegyet kapott - az egyébként elvetemült időpontban tartott előadáson rendszeresen jelenlévő - néhány lelkes hallgató, bár egy katalógus sem volt előtte.

A gyakorlatokra egyébként érdemes készülni, sok időt lehet vele spórolni. Persze nem mindegyikre lehet, de azért akad olyan is, amire igen. Így valószínűleg érteni fogod, hogy miről beszél a tanár, nem csak nézel a nagyvilágba (az ablakon vagy a dugi géptermi böngészőn keresztül), másrészt nem feleslegesen ülsz bent 90 percet. Zh-ra, vizsgára is könnyebb úgy a felkészülés, ha nem akkor kell begyakorolni az összes feladattípust.

Esetenként gyakorlaton is lehet plusz pontokat szerezni, általában egy-egy feladat gyors megoldásával, esetleg a táblánál való bemutatásával. Ebben is segíthetnek az előző csoportok, bár ha kifogsz egy nagyon érdektelen csoportot, akkor elképzelhető, hogy te leszel az egyedüli, aki nem teljes passzivitásban üli végig azt a 90 percet. Egyébként mindig érdemes feltenni a kérdést: mit veszíthetek vele? Általában semmit, maximum nem helyes a megoldásod. Azért arra is vigyázni kell, hogy ne idegesítsd fel az oktatót, ha tényleg nem tudsz semmit a témáról.

Kiselőadások

Pszichológiából vannak kiselőadásos tapasztalataim. Érdemes hamar túlesni rajta. Félév elején még több idő jut rá, mint a zh-időszakban. Másrészt ilyenkor a tolongás sem olyan túl nagy. Kétszer is előfordult, hogy a második gyakorlaton egyedül én tartottam kiselőadást a tervezett három fő helyett, így bőven volt időm mindent elmondani. A többiek "beteget" jelentettek, így ők maradtak az utolsó hetekre, amikor négy ember is meg akarta tartani a 15 perces kiselőadását a szűk 45 perces óra alatt. Ilyenkor ha nincs minden prezentációra idő, akkor már mindenki csúszik, köztük esetleg azok is, akiknek tényleg akkor kellene megtartania az előadását. Ha pedig később nem tudja megtartani, akkor ugrik a pontszám egy része. A csúszás elég kellemetlen, minden óra előtt lehet izgulni, hogy vajon én jövök-e, mindig fel kell készülni, bár lehet, hogy ez nem jelent mindenkinek problémát. Szerintem jobb hamar letudni ezt is.

Tanulmányi versenyek

Ezekkel is lehet megajánlott jegyet, vizsgafeltételek javulását, illetve némi pénzt szerezni. A mikroversenyt semmiképp sem szabad kihagyni! Nem könnyű, de nagyon sok tapasztalatra lehet szert tenni. Általában igaz ez a többi versenyre is.

Az oklevelek jól jönnek az esélyt a tanulásra pályázathoz, a köztársasági ösztöndíjhoz, s még az önéletrajzodba is beírhatod őket.

Ösztöndíjak, segélyek, pályázatok

Sulival párhuzamosan szerintem nem lehet komolyan dolgozni. Az egyik úgyis a másik rovására megy, s kis tehetséggel és sok kitartással a sulitól is össze lehet szedni 50-80 ezer forintot havonta. Köztársasági ösztöndíj 30e, a maximális ösztöndíj hozzá kb. 25e, Bursa 5-10e, de még van az Esélyt a tanulásra, illetve a Rendszeres szociális segély. Utóbbi kettőhöz szegénynek is kell lenni, a Bursa csak a lakhelyed önkormányzatától függ, előbbiekhez meg tanulni kell. Ehhez még hozzájöhetnek a tanulmányi versenyek díjai is.

Néhányról (esélyt a tanulásra, rendszeres szociális segély) szokott lenni a HÖK-ön információ, hirdetmény, de a köztársasági ösztöndíjról általában senki sem tud semmi. A korábban már említett dokumentumok meghajtón érdemes keresgélni, valamint az oktatási minisztérium weblapján. Sok papír kell hozzá, mind három példányban. Kérni kell a tanszékről igazolást, hogy ők ajánlanak téged, aztán a HÖK-től is. Utóbbinál általában csak beírják a neved egy formanyomtatványba, bár a tanszéken is ez a helyzet, csak náluk ezt nehezebb elérni. Az informatika tanszéken az adminisztrátor néni tölti ki a formanyomtatványt, s ezt kell majd aláíratni a tanszék vezetőjével.

A köztársaságihoz még mehetnek a tanulmányi versenyeken, TDK-n szerzett oklevelek fénymásolatai, stb. Jó fél napos utánajárás, de megéri, havi 30 rugó (jelenleg). Nem sokan teljesítenek két félév alatt 55 kreditet 4,5 feletti átlaggal (ez a minimális követelmény). Bár mostanság mintha lenne egy kis tolongás.

Jegyzetek

Ha van használható jegyzet, akkor ezekből is érdemes lehet előre felkészülni, vagy legalább előre elolvasni őket. Ha nem érthető benne valami, akkor az az előadáson úgyis kiderül, vagy rá tudsz kérdezni, ha mégsem. Másrészt jobban megragad az anyag, hiszen már nem először hallasz róla. Hátránya is van, mert ha nagyon jó a jegyzet, és tényleg le van benne írva minden, akkor elképzelhető, hogy unatkozni fogsz előadáson. Persze van olyan előadás is, ahova már csak az előadó személye, stílusa miatt is érdemes bejárni.

Másik fontos szempont, hogy a jegyzetben nem szoktak olyan bakik lenni, hogy egy-két feladat megoldási lépései esetleg rosszul vannak leírva. Ilyenek néha előfordulnak, aztán csak vizsgán derül ki, hogy a gyakvezér mégsem jól magyarázta el a megoldást, s nem egészen azt sikerül visszaadni, amit a vizsgáztató vár.

Szakdolgozat

Hamar neki kell kezdeni, sok munkával jár. A szövegre kell koncentrálni. Programozás jellegű szakdogánál nem baj, ha a program nem működik tökéletesen, vagy nem minden esetben a várt eredményt produkálja, mindenképpen a szövegen legyen a hangsúly. A szövegen belül a bevezető és az összefoglaló rész a leglényegesebb, ezt általában mindenki el szokta olvasni, akinek megfordul a kezében a munkád (beleértve a záróvizsga-bizottság tagjait). Az összegzésben ki kell emelni, hogy milyen eredményeket értél el, s a bevezetésben kitűzött célokból mi valósult meg. Ajánlott úgy megszerkeszteni, hogy minden. A bevezető és az összegzés között lévő fejezeteket már nem ennyire fontosak, de azért ezt sem szabad elhanyagolni.

Van aki nem javasolja a külső konzulenst, mert állítólag csak felesleges papírmunkát jelent. Attól, hogy nem kötöd ezt a főiskola orrára még lehet ilyened. A leadásnál (ha minden igaz) a külső konzulensnek is alá kell írnia a műved, így ha ő nincs a közelben, akkor macerás dolog utolsó napon leadni a dolgozatot. Ha mégis szeretnél külső konzulenst, akkor ennek járj utána mindenképp.

A belső konzulenst hamar kell találni, nem baj, ha még csak szeptember elseje van. A témaleadási határidő előtt két héttel a legjobb tanároknak már általában már nincs szabad kapacitása, mert maximum 10 szakdolgozója lehet egy oktatónak.

Az előbbiek miatt a témát érdemes hamar kitalálni, vagy akár már szeptemberben nekikezdeni az ötletgyártásnak. Így, október-november körül, a leadási határidőig pontosan megfogalmazódhatnak a szakdolgozati feladat alpontjai.

A feladatlapba beírt témát, illetve a hozzá kapcsolódó 3-6 feladatpontot érdemes minél általánosabban megfogalmazni, mert ha valamit mégsem sikerült megvalósítani közülük, akkor akár másról is lehet írni, ha befér a korábban rögzített keretek közé.

Ha nincs saját témaötleted, az sem baj, a tanárok is szoktak kiírni ilyeneket. Ha nincs is kitéve a hirdetőtáblára vagy az internetre, akkor is meg lehet kérdezni őket erről.

A szakdolgozat c. tárgyat az indexbe nem muszáj a témaválasztás utáni félévben beírni. A kettő független egymástól, csak a sorrend számít. A témaválasztás az ötödik félévben szokott történni, a szakdolgozat c. tárgy felvétele pedig a hatodikban. Ha tudod, hogy nem fogsz tudni végezni a hatodik félév végén, akkor halogathatod a szakdoga leadását is.

Így ha már elfogadták a témádat, akkor nem kell attól félned, hogy elkezdesz rajta dolgozni, de később már a témavázlatnál megbukik az elképzelés. Másrészt több időd lesz rá. Ha nem sikerül időben befejezned és leadnod a dolgozatot, akkor ezért is fizetni kell valamennyit.

A szakdolgozat egyébként hiába 15 kredit, csak aláírásért megy, s így az ösztöndíjátlagba sem számít bele. Emiatt is érdemes utolsó félévre hagyni.

Ha olyan témát választasz, amihez valamilyen speciális hardver szükséges, ami csak a suliban van, akkor mindenképpen olyan konzulenst kell keresni, aki tényleg segíteni fog, beenged majd a terembe, nem kell rá fél napokat feleslegesen várni. Ha otthon minden megvan, amire a szakdogához szükséges lehet akkor a konzulens lényegében mindegy, de azért itt sem hátrány, ha elérhető tanárról van szó, s nem kell napokat várni rá, ha mégis akad egy-egy kérdésed. Volt olyan, hogy az utolsó előtti nap derült ki, hogy egy szakdogát már a hallgató saját konzulense sem tudja elfogadni. Ez azért történhetett meg, mert a konzulens az egy hónappal korábban elküldött doksiba bele sem tudott nézni, annyira nem volt ideje. Egy másik gyereknél pedig az játszott közre, mint utóbb kiderült, hogy a tanár csak ötös szintű szakdogát fogad el.

A szöveggel érdemes legalább egy-két héttel hamarabb elkészülni, aztán körbeadni a haveroknak, ismerősöknek hibakeresésre. Addig te is olvashatod az övéket, utána pedig jöhetnek a hibajavítások. Ha már minden létező és elérhető emberrel átolvastattad kétszer, akkor te is nézd át az elejétől a végéig, mert valószínűleg még akkor is sok hiba lesz benne.

Jó tudni, hogy lehetőség van a szükséges könyveket a jegyzetellátóban megrendelni, még akkor is, ha nem szerepel a kínálatban. Ehhez csupán egy néhány soros indoklás kell (pl.: szakdolgozatomhoz szükséges, stb.), plusz valakinek az aláírása a megfelelő tanszékről. Nem nagyon reklámozzák a dolgot, de ha már van, akkor érdemes levásárolni azt a néhány ezer forintos kedvezményt.

Saját bírálót is kereshetsz a dolgozatodhoz. Ehhez csak egy űrlapot kell kitölteni, s aláíratni a leendő bírálóval. Olyan is előfordult, amikor néhány embernek az utolsó héten szóltak, hogy nekik nem keres bírálót a tanszék, kerítsenek maguknak.

Általános igazság, hogy a szakdolgozat sosem lesz kész, csak eljön a leadási határidő. Valahol tudni kell meghúzni azt a vonalat, amitől többet már nem érdemes írni, sem a programot, sem a szöveget.

Extra előadások

Minden félévben szokott lenni több-kevesebb extra előadás meghívott előadókkal. Különféle témák szoktak terítékre kerülni, linux, windows, web, vagy akár ide sorolható a humorest is. Nem túl gyakoriak, de érdemes ezeket is látogatni, a szakmai témájúak jól össze szokták foglalni az adott szakterületet, arra mindenképpen jók, hogy egy átfogó képet adjanak róla

Ezek közé sorolható még a kolab, a szabad szoftveres laboratórium. Ha minden igaz, akkor van weblapjuk is a http://kolab.fsf.hu/ címen. Ez egy nemrég indult kezdeményezés, ahol az érdeklődők a szabad szoftverekkel ismerkedhetnek meg, s ehhez kaphatnak segítséget. Ha kicsit is érdekelnek a szabad szoftverek, illetve az informatika, akkor érdemes bekapcsolódni a közös munkába. Három év alatt igen komoly tudásra és kapcsolatokra lehet itt szert tenni. Ezen tudás alatt nem csak a szabad szoftverekkel kapcsolatos információkat kell érteni, hanem az általános informatikai ismereteket is, protokollokat, rendszerek felépítését, stb., amit máshol is nagyszerűen lehet kamatoztatni, nem csak az OpenSource közösségen belül.

Szabadon választható tantárgyak

Ezek érdemes minél hamarabb felvenni. Az új ösztöndíjszámítás szerint minden plusz kredit számít, még akkor is növeli az átlagod, ha kettesre csinálod meg a tárgyat. Többek közt ezért sem érdemes ezeket utolsó félévre hagyni, mert azután már úgysem fogsz ösztöndíjat kapni, másrészt úgyis a szakdogával leszel elfoglalva. Harmadrészt néhányuk előzetes ismerete a szakdogához is jól jöhet. Negyedrészt ha tényleg tanulni jöttél a fősulira, akkor később úgyis megbánod, hogy kimaradtál egy-egy jó tantárgyból.

Figyelni kell arra is, hogy a tantárgy neve után álló kettes vagy nagyobb szám nem feltétlenül jelenti azt, hogy a tárgyhoz előfeltétel az ugyanolyan nevű, de kisebb számú tárgy teljesítése. Ilyen például a szoftvertechnológia 2, aminek szinte semmi köze az 1-hez, így nem is feltétele egyik a másiknak.

Nyári gyakorlat

Ha nem otthon ülős melót keresel, nem olyan céget, ahova csak a papír aláírása miatt kell bemenned, akkor írj naplót mindenről. Naponta tíz sor elegendő, egy-egy sorban leírva néhány szóval, hogy mivel telt az a félóra, óra. A beszámoló írásánál jól fog jönni, sokszorosan meghálálja magát. Na meg a munkaadónak is könnyebb így elszámolni, ha esetleg számon kérnek valamit. A beszámoló terjedelme legyen meg, a tartalma majdnem mindegy. Lehet írni mindent, amit csináltál: windows telepítés, karakterkódolási problémák, hardver hibakeresés, stb. Bármi.

Konzultációk

Komolyabb zh-k, vizsgák előtt, után szokott lenni konzultáció, ami nem egyenlő egy újabb gyakorlattal. Ezekre készülni kell, nulla tudással nem szabad bemenni. A konzultáció azért van, hogy a tanár válaszoljon a hallgatók kérdéseire. Ebből az következik, hogy tudnod kell kérdezni. Előtte otthon el kell kezdeni megoldogatni a feladatokat, aztán ha elakadsz, akkor majd a tanár segít. Nem nagy ügy, bár lehet, hogy néha ciki, de ha már ketten-hárman sem tudjátok egy kérdésre a megoldást, akkor tényleg érdemes rákérdezni.

Egyébként lehet próbálkozni a "nem tudok elindulni a megoldással" sem egy-egy feladat esetén, általában azért erre is szokott válasz érkezni. Mindenesetre nem szabad erre építeni, mert mindig akadhat olyan lépés, amely úgy tűnik, hogy rendben van, de később mégis probléma lesz vele. Ezért ajánlatos előre készülni.

További opcionális lehetőség, a tanár felkérése arra, hogy oldjátok meg közösen az előző zh, vizsga feladatsorát, esetlegesen az előző félév hasonló jellegű feladatait.

Nyelvtanulás

Nagyon fontos! Ez a legfontosabb az egész főiskolán. Álláskereséskor nagyon jól tud jönni, másrészt az idegen nyelvű szövegek megértése szakmailag is nagyon jövedelmező lehet, hiszen nem csak a magyar találatokat tudod értelmezni a google-ön, ha rákeresel egy-egy hibaüzenetre, stb.

Nem szabad halogatni, menni kell, akár suliban, akár nyelvsuliban, vagy akár önszorgalomból is. Régebben kötelezőek voltak a nyelvórák a gamfon, s így értelmük sem volt sok. A legtöbben muszájból mentek be az egyébként nulla kredites tárgy kurzusaira. A nemakaráson kívül a másik baj a nagy csoportlétszám volt, húsz fős csoportban nem igazán lehet tanulni. Most már nem kötelezőek ezek az órák, így talán kisebbek lettek a csoportok, de még mindig problémát jelenthet, hogy teljesen eltérő szinten lévő hallgatók kerülnek egy csoportba.

Azt az alapfokú nyelvvizsgát igazán nem nehéz letenni, ami a diplomához szükséges. Vagy elég lehet a három féléves nyelvkurzus teljesítése is. Persze lehet az utolsó félévre is hagyni, de ha időben akarsz diplomát, s még nem kaptad készhez a bizit, de már tudod, hogy sikerült a nyelvvizsga, akkor bizony súlyos ezresekbe kerül egy-egy igazolás arról, hogy te tényleg sikeresen nyelvvizsgáztál, csak még a bizit nem küldték ki. Erre az igazolásra, vagy a nyelvvizsgára például a záróvizsga-jelentkezésnél is szükség van. Ugyanígy szükséges, ha kiegészítő alapképzése akarsz továbbmenni. Na meg amúgy is ciki, ha diplomaosztóra összejön a rokonság, s te csak az indexeddel tudsz virítani.

Programozás

Sokszor elhangzik, de sokan nem fogadják meg: ment, fordít, végrehajt. Ez az alapvető sorrend, de ezt minden második sor begépelése után érdemes megtenni. Aki először a fősulin találkozik programozással, annak ez újdonság, és sokan emiatt veszik fel újra és újra a tárgyat. Nem egyszerre kell begépelni az egész programot, s utána megpróbálni lefordítani, hanem soronként. Minden második-harmadik sor után kell fordítani. Egy fordítás nem tart csak néhány másodpercig, s rögtön kiderül, ha valami elgépeltél. Egy komplett programban a szintaktikai hibákat keresni ennek az időnek a többszöröse.

Vizsgán, zh-n automatikusan elégtelent jelent, ha nem fordul le a programod. Ha a fentiek alapján csinálod, akkor ez nem fog előfordulni. Ha valami mégsem akar menni, akkor a problémás részt megjegyzésbe kell tenni. Nélküle még mindig kaphatsz rá pontot, de ha nem fordul le, akkor automatikusan nulla pont. Hasonló a helyzet, ha nem tudod az egyik feladat elejét lekódolni. Ki kell hagyni. Nem megy a fájlmegnyitás argumentumból? Egyszerű: beírod, hogy fopen("akarmi.dat"...). Kész, így csak az argumentumkezelésért nem fogsz pontot kapni, de ha kihagyod az egészet, feladod, akkor nulla pont.

A néhány évvel ezelőtti programozás szigorlat feladatai sokkal komolyabbak voltak, mint a mostani sablonos tucatfeladatok. Bináris vagy szöveges? Argumentumos vagy menüs? Fájlmegnyitás, beolvasás, minimum-maximumkeresés, sorok beszámozása, megfordítani. Pontosan adott a specifikáció, a függvények nevei, s talán még a paraméterek neve és típusa is. A régi feladatokhoz hasonlóak mennek most a programozási versenyeken. A szóbeli helyett most már egy programban kell tippelgetni, ami megint csak a színvonalat rontja.

Ez viszont a tömegképzés hibája. A tanároknak nincs annyi ideje egy-egy hallgató vizsgáját javítania, meg ugye a sok az ismétlő is. Ugyanekkor ha versenyképes tudást akarsz szerezni, akkor sok munkát kell beleölnöd önszorgalomból. Ez minden tantárgyra igaz, nem csak a programozásra.

Cuccok kölcsönadása

Előbb-utóbb általában mindenki beleütközik abba a problémába, hogy kölcsönadott valakinek valamit, de már nem emlékszik rá. Az még stimmelni szokott, hogy mit, mert hiányzik, de hogy kinek? Na az már kevésbé ragad meg. Fel kell írni egy lapra. Én minden év elején kezdtem egy ki-mit-vitt-el lapot, kiragasztottam a szekrényre, aztán ha valaki elkérte az egyik jegyzetem, füzetem, könyvem rögtön felírtam. Ha visszahozta lehúztam. Így letagadni se tudják, év végén pedig nem fog senkinél maradni véletlenül semmi sem. Ha addig mégsem kerül vissza valami, akkor végig lehet járni érte a kolit. Harmadév, negyedév végén (kinek hogy) jól fog jönni egyik-másik elsős jegyzet, füzet is.

Mérnöktanár szakos tárgyak

Van néhány olyan tantárgy, amely szabadon választható, de a mérnöktanári szakon kötelező. Például jelenleg ilyen a pszichológia 1, pszichológia 2. Ha mérnöktanár szeretnél lenni, de még nem vettek fel rá, akkor esetlegesen ezeket a tárgyakat előre felveheted minden gond nélkül szabadon választhatóként. Később, ha felvesznek a mérnöktanár szakra ezeket majd átírják kötelezőnek. Kicsit talán meg lehet így gyorsítani a dolgot, talán érdemes számolni a lehetőséggel.

Ruházat

Vizsgára öltönyben szokás menni. Általában. Az írásbeliket általában lehet lazábban venni, főleg ha több százan vagytok. Tanárfüggő, érdemes előtte körbekérdezni a felsőbbéveseket. Szóbelire mindig öltönyben mentem, oda tényleg illik és melegen ajánlott kiöltözni. Vannak olyan tanárok, akik nem is foglalkoznak veled, ha nem az alkalomhoz illő az öltözéked. Van amikor ezt előre be is jelentik. Ha ilyenkor farmerben jelensz meg már borítékolhatod az elégtelent (ami jelenleg még mindig olcsóbb, mintha meg sem jelentél volna).

Esős időben érdemes legalább két-három centiméter vastag talpú, vízálló cipőben megközelíteni az iskola épületét, ha a buszmegállóból a főépületbe a főbejáratán és az épület előtti parkolón át akarsz bejutni. Esetleg horgászbotot is lehet vinni, van aki állítólag már látott halat is az ottani pocsolyákban :-)

Önálló tanulás

Emlékezz arra, hogy ez egy főiskola, felsőoktatási intézmény, még akkor is, ha nem elitképzés, hanem tömegképzés folyik, és lassan már csak a 20 évnél fiatalabbaknak nem lesz diplomája. Nagyon fontos, hogy megtanulj önállóan tanulni. Ha kilépsz innen nem fogja neked gyakorlaton, konzultáción senki sokadjára elmagyarázni egy-egy feladat megoldását. Ezt önállóan kell megtenned.

Létezik olyan, hogy szakirodalom. Vannak nagyon jó könyvek, amelyekből tényleg meg lehet tanulni dolgokat, sőt, mindent meg lehet tanulni. Nagyon sokat jelent, ha azon kevesek közé tartozol, akik képesek egy programozási nyelvet, egy program használatát könyvekből vagy a dokumentációból elsajátítani. A problémamegoldás szintén fontos.

Záróvizsga

Csak semmi para. Ha idáig eljutsz, már nem lesz nagy probléma. Azért kell rá tanulgatni, még a megtanulhatatlannak tűnő tárgyakra is. Legalább egy tételt, amiről tudj beszélni néhány percig. Folyamatosan kell beszélni és meglesz. Nem szabad azt mondani, hogy "nem tudom". Van egy-két híresen szemét tanár, de rajtuk úgysem tudsz változtatni.

Az értesítő levélben egyébként számítsatok egy csekkre is. Nálunk három ezer forint volt a záróvizsga díja, kétezer pedig a szakdolgozati borító. El is ment rá az utolsó félév közepén átutalt öt ezer forintos szakdolgozati támogatás.

Powerpointos prezentációt mindenképpen készíteni kell. Maximum nem hagyják elmondani, bemutatni. Nálunk az bizottság elnöke külön kiemelte, hogy ma már minden kisebb céges megbeszélésen alapkövetelmény egy-egy ilyen prezentáció megtartása.

A bíráló kérdéseit előre megkapjátok, legalább egy héttel a záróvizsga időpontja előtt. Ezekre kell válaszolni, illetve előtte egy néhány perces (3-4 dia elég) bemutatóra a szakdogából. Nem szokták mindig megkérdezni az összes kérdést.

Kollégiumi kiköltözés

Előző nap nem árt szólni a portásnak, vagy a gondnoknak a szándékról. A jász utcán ha a portás rendben találja a szobát, illetve leadtál minden év elején felvett cuccot (párna, paplan, kislámpa, stb.), akkor ad egy igazolást róla. Ezzel kell kimenni a HB-ra (nyitvatartási időben), ahol visszakapod az év elején befizetett kártérítési alapot, vagy a belőle megmaradt pénzt. Ehhez még szükséges az év elején kiadott igazolás a befizetésről.

Ha kértél hálókártyát, akkor az ahhoz tartozó papírt is vidd, illetve magát az eszközt is. Biztos ami biztos, az utolsó havi kolidíj befizetését igazoló csekket se hagyd otthon, mert azt is elkérhetik.

A székek és egyéb mozgó eszközök leltári számára figyelni kell. Ha nem a szobához tartozik, akkor megkerestetik veled.

Zárszó

Zárszóként még néhány fontos apróság. Sosem szabad feladni! Minden tárgyat meg lehet csinálni, elsőre, csak kicsit szorgalmasnak kell lenni, meg józan parasztész és némi logika. Többen végeztünk úgy, hogy UV csekket sosem fizettünk, s pótzh-n is csak egyszer-kétszer voltunk, akkor is híresen random() függvénnyel osztályzó tanárnál.

Egy másik dolog, hogy az iskolának tanulsz, s nem magadnak. Az iskola mellett azt sem szabad elfelejteni, hogy néha nem árt olyan dolgokkal is foglalkozni, amiből majd meg is lehet élni. Néha nem árt elmenni könyvtárba, elolvasni egy-egy jó könyvet, újságot, s olyan dolgokat művelni, amivel több leszel az átlag infósnál. Hogy mi ez? Azt találja meg mindenki magának. Keress olyan dolgot, ami érdekel. Ez a legfontosabb. Ha nem érdekel semmi az informatikán belül, nem leled örömöd benne, akkor valószínűleg nem jó szakra jöttél.

Egy utolsó tanács: tanuld meg, mint jelent a GAMF betűszó! Megeshet, hogy a diplomád múlik rajta.

Hozzászólások

Automatizálási laboratóriumok GAMF

Szeretném minden műszaki érdeklődésű kolléga és leendő kolléga figyelmébe ajánlani a következő, az automatizálást és a mechatronikát , alkalmazott informatikát népszerűsítő és egyben a GAMF automatizálási laboratóriumainak életét is valamilyen formában bemutató (facebook) oldalt.
https://www.facebook.com/pages/KF-GAMF-Kar-Informatika-Tansz%C3%A9k-Automatiz%C3%A1l%C3%A1si-laborat%C3%B3riumok/1393006870960437

hasznos tippek :)

Hmmm... végigolvastam a trükktárat.
Mint a GAMF-on dolgozó gyakorlatvezető azt kell mondjam, hogy meghirdethetnéd külön tantárgyként is :).
Erősen javasolt mindenkinek, aki leendő, vagy "aktív" GAMF-os.
Örömmel látom, hogy van akinek sikerült többé-kevésbé objektív, nem "lógáson alapuló", informatív oldalt összeállítani, arról, amiről - sajnos - tényleg nem lehet eleget tudni időben.

Sok sikert a végzés után is!

Tisztelettel: Csányi László

Tartalom átvétel