Catan telepesei tapasztalatok III.

Itt egy újabb adag tapasztalat. Valószínűleg az utolsó rész, mert úgy fél éve játszhattam utoljára a játékkal. Nem is igen fogok egy ideig újra. A lenti tippek is egy június óta nem módosított fájlból származnak. Kicsit alakítottam rajtuk, hogy más számára is olvashatóak legyenek. Íme:

  • Ha nagyon rosszak a számok a mezőkön, akkor a várost érdemes gabona-bari-érc szentháromság középpontjába tenni. Így a kezdőlapokból tudsz venni egy lovagot amit aktiválhatsz is, és nem veszted el az első kör végén a városod. Ebben a helyzetben különösen kellemetlen a Dezertőr kártya az ellenfél kezében. Ha valaki a pénzes városfejlesztésbe invesztál, akkor valószínűleg erre játszik. Emiatt az aktiválást nem érdemes elsietni, hátha a harmadik játékos is beszerez egy aktivált lovagot, ami csábítóbb lesz a dezertőr kártya birtokosa számára, mint a mi még nem aktivált hősünk.
  • Ha nagyon furcsállod, hogy tőled húznak, hozzád rakják a rablót, akkor előbb nézd meg, hogy a legerősebb játékosnak van-e egyáltalán kártyája. Ugyanígy a nagyon erős ellenfélhez akkor is érdemes odarakni a rablót, ha épp nem tudunk tőle lapot húzni. Ha a kevésbé erős játékost támadod, akkor még nagyobb előnyt adsz az elsőnek. A rabló akár egész sokáig is nála maradhat, ami hátráltatja a megerősödését és segíti az eddig is nyerő pozícióban lévő játékost. Ehhez hozzátartozik az is, hogy ha a kevésbé erős játékos képes összeszedni magát, akkor valószínűleg az első, erős játékost fogja támadni, és nem a „szívességet” viszonozni, ami nagyobb esélyt jelent neked is a nyerésre. Továbbá a legerősebb játékos sem végig téged fog támadni, mint második legerősebb játékos.
  • Ha tudsz, akkor olcsóbb kezdésnek egy várost építeni, mint falut. Előbbi öt nyersanyag, utóbbi hat. (Ebből kettő a hozzá szükséges út.) Ráadásul ekkor valakinek kell még egy lovagot építenie pluszban, különben mindenki veszít egy várost. Ha ez nem te vagy, akkor az illető kap plusz egy pontot, ami neked hasznos, mert egyrészt értelmes dolgok helyett lovagra költötte az erőforrásait, másrészt ugyanannyi pontja lesz mint neked. Felületes harmadik ellenfél szemében egyforma erősnek tűnhettek, noha a város termel commodityt pluszban, míg a lovag nem. Ha nem épít senki sem plusz lovagot, akkor csak neked marad városod, ami nagy előny (egy darabig mindenképp), másrészt mindenki téged fog támadni, ami vissza is üthet. Forest Escape és más, homogén pályákon érdemes megjátszani, mert ezeken a pályákon nagyon nehéz egy városvalót összeszedni, ha nincs már egy városa az embernek. (Nem tud városfalat építeni, lemarad a városfejlesztésekkel, nem kap fejlesztéskártyákat stb.)
  • Forest Escape-en, ha valaki már megszerezte a fás metropolist, akkor a Harbort nem igazán érdemes kijátszani, mert úgyis csak értéktelen könyves commodityt fogsz kapni. Ha fát adsz érte, akkor azt be tudják cserélni 2:1 arányban a kikötőben, ha meg mást, azzal csak még jobban segíted őket. Egy kivételes helyzetet találtam eddig: megvan a szövetes fejlesztésből a harmadik szint, amivel commodityt 2:1-ben tudsz cserélni.
  • Ha kilép valaki, támadd a helyette játszó botot, hátha az ellenfél az barátságos lesz, és a bot ellen fog menni, ha többször dob hetest. Profik ellen nem hatásos.
  • Ha kilép valaki, akkor számítani lehet rá, hogy a helyettesítő bot nem fogja az ellenfél eredeti stratégiáját követni. Például Forest Escape-en nem fog szövetes városfejlesztése gyúrni mindenképp.
  • Ha fa-tégla mellé rakod a kezdő városod, akkor az első körben építhetsz egy utat. Ezzel el lehet zárni egy hamarabb rakó ellenfél útját. Védekezés: A városod rakd te is tégla és fa mellé. Mivel te kezdtél hamarabb, hamarabb meg tudod építeni azt az utat. Ugyanígy lovaggal is működik a taktika (oda kell rakni a kereszteződésbe), de vigyázni kell az Intrika, illetve Dezertőr kártyákkal, valamint az erősebb lovagokkal is. Ha az az egyetlen lovagod, a városod bánhatja. A játék elején nem nagyon szokott senki fejlesztési kártyát kapni, úgyhogy erre egy darabig nincs nagy esély, de később mindenképp kell menekülési utat (illetve csomópontot) biztosítani a lovag számára, ha nem akarjuk elveszíteni. Persze a továbbvezető utat sem árt mielőtt megépíteni, hogy az ellenfél a lovag elzavarása után ne tudja ezt megtenni helyettünk.
  • Ha nincs senkinek sem esélye pénzes kártyát kapni, akkor nem muszáj kijátszani rögtön a Spy-t.
  • Wedding esetén adj a gyengébbnek olyan commodityt, amire a harmadik játékos is hajt, hagy veszekedjenek rajta.
  • Ha nagyon vezetsz, és el kell dobnod egy fejlesztés kártyát, akkor ne a Wedding legyen az, ha van Master Merchant is nálad.
  • Kis pályán rengeteget számít a Catan megmentője kártya, érdemes hajtani rá.
  • Ha kijátszol egy Spy kártyát, jegyezd meg, milyen kártyái vannak az ellenfélnek, és később is tartsd számon, hogy azokból miket játszott már ki. Az Intrika kártyákat szokták sokáig tartogatni az emberek, mert elég nehéz kijátszani őket, ugyanakkor a játék vége felé könnyen meg lehet vele szerezni a leghosszabb utat és a vele járó plusz két pontot.
Tartalom átvétel