Catan telepesei tapasztalatok

Neten elég sok tippet lehet olvasni, akár magyarul is, de azért remélhetőleg én is tudok majd pár újat mondani. Az esetleges pályanevek az Asobrain-en játszható pályákra vonatkoznak.

Először is a valószínűségek:

Dobás értéke Dobás válószínűsége Százalékosan Négy dobásból
2 1/36 2,8% 11,1%
3 2/36 5,6% 22,2%
4 3/36 8,3% 33,3%
5 4/36 11,1% 44,4%
6 5/36 13,9% 55,6%
7 6/36 16,7% 66,7%
8 5/36 13,9% 55,6%
9 4/36 11,1% 44,4%
10 3/36 8,3% 33,3%
11 2/36 5,6% 22,2%
12 1/36 2,8% 11,1%

Látszik, hogy például hármast kétszer olyan gyakran fogunk dobni, mint kettest. A legnagyobb valószínűsége pedig a hetesnek van. A hetessel pedig együtt jár a lapok felének eldobása, ha nyolc vagy több lap van a kezünkben. Emiatt érdemes megfontolni, hogy elköltsük-e a nyersanyagaink egy részét ha 6-7, esetleg még több lapunk van, vagy inkább tartogassuk őket egy nagyobb fejlesztésre a következő körben. Ha négyen játszunk, akkor 67 százalék az esélye, hogy mire újra sorra kerülünk valaki dob egy hetest és elbúcsúzhatunk lapjaink felétől. Akkor már nem jobb inkább egy fejlesztés kártyát venni? Vagy egy utat?

Pár általános gondolat az alapjátékhoz:

  • Ha elsőnek raksz, akkor fa-tégla mellé érdemes berakni, és legalább három különböző nyersanyag legyen, mert mire újra rád kerül a sor már valószínűleg nem lesz olyan hely, ahol pont a másik három típusú nyersanyag közé tudod lerakni a második falud.
  • Ha lehet, akkor inkább különböző számok mellé rakd az első két faludat. Ha sok egyforma szám, akkor sokszor lesz olyan, hogy több körön keresztül alig kapsz valamit, majd egyszerre csak hirtelen lesz egy rakat lapod. És akkor a következő játékos hetest dob, mielőtt még kezdhettél volna velük bármit is.
  • A fejlesztéskártyákat érdemes azonos ideig olvasni és mindegyikhez ugyanolyan arcot vágni. Könnyű megszokni a sok lovagkártyát. A legtöbben fél másodpercet sem töltenek el egy lovagkártya megnézésével, a plusz egy ponton elmosolyodnak, a maradékot pedig legalább pár másodpercig olvassák. Érdemes figyelni a többiek arcát ilyenkor.
  • Kezdd el figyelni, hogy ki milyen nyersanyagot kap és mit költ el belőle ha kapsz egy monopóliumkártyát. A következő körben jól jöhet.

Szintén pár vegyes gondolat a Lovagok és városok c. kiegészítőhöz:

  • A barbárok első támadásáig nem lehet a rablót áthelyezni, úgyhogy érdemes lehet gyűjtögetni kicsit a lapokat, mint rögtön mondjuk utat építeni, hátha pont egy 4:1-es cserével tudsz összehozni egy lovagot, ami megmenti a városod. Azért arra figyeljünk, hogy hetes dobásnál nyolc lap vagy afelett így is el kell dobni a lapok felét.
  • Ha sehogy sem sikerül lovagot összehozni az első körig, és nagyon reménytelen a helyzet, akkor érdemes valamelyik városfejlesztést elkezdeni. Így legalább kap néha az ember egy-egy fejlesztés kártyát addig is, amíg újra összejön egy városra való nyersanyag. Főleg ha mondjuk egy Cheap City jön be.
  • A barbárok nem tudják elpusztítani a metropoliszokat, de azok ugyanúgy beleszámítanak a barbárok erősségébe. A Forest Escape-en gyakori csel, hogy az egyik játékos nem épít lovagot, hanem inkább gyorsan összehozza a papíros metropoliszt. Ilyenkor, ha minden más játékosnak csak egy-egy lovagja van, akkor a barbárok lesznek az erősebbek, és a metropoliszt elérő játékoson kívül mindenki elveszíti a városát. Dupla vereség.
  • Az Intrika kártya nem csak akkor lehet hasznos, ha nem tudod az utad továbbépíteni egy ellenséges lovagtól. Számíts rá, hogy valaki kitolásól odaépít egy utat a lovagodhoz, majd rögtön ki is játszik egy ilyen kártyát. Ha nincs más szabad kereszteződésed, akkor le kell venned a lovagot a tábláról. Egy harmadik szintű lovas elvesztése elég kellemetlen lehet. Főleg ha még várost is vesztesz miatta. Ugyanígy másik irányba is működik a dolog. Továbbá a leghosszabb utat is meg lehet így szakítani. Vagy elkergetni az Intrikával a leghosszabb utat megszakító ellenséges lovagot. Ez utóbbit már csak a győzelem biztos tudatában érdemes megtenni, nehogy visszajöjjön a lovag. Akár egy másik Intrika kártyával.
  • Legyen mindig első szintű lovagod arra az esetre, ha valaki kijátszana egy Szökevény kártyát. Ha nincs ilyened, akkor első számú célpont leszel a Szökevény kártyák birtokosai számára. Te kitől lopnál lovagot? Akinek ugyan több pontja van, de van egyes szintű lovagja is, vagy aki csak kettes, vagy még rosszabb esetben csak hármas szintű lovaggal, lovagokkal rendelkezik?
  • Az ellenséges lovagokat el is lehet zavarni, ne felejtsd el. Csak nagyobb szintűnek kell lennie a lovagodnak. Hármas szintű esetén persze ez már nem fog menni, ahhoz Intrika kártya kell.
  • Ha Default Island-on játszol, nézd meg, hogy lehet-e hajót építeni. Kellemetlen tud lenni, ha kellene és nincs.
  • Ha épp hetest dobtál, és a lehető legjobb helyén van a rabló, akkor két lehetőséged is van. Az egyik a tengeri rabló. A másik még kevésbé fog tetszeni a többieknek. Rakd a rablót egy olyan mezőre, ami mellett van valamilyen másik játékosnak faluja-városa, valamint aktív lovagod is. Az sem baj, ha neked is van ott falud-városod. Miután húztál a másik játékostól, rögtön zavard el a rablót. Vagy vissza az eredeti helyére, vagy ismét egy olyan mezőre, ami mellett van aktív lovagod. Azért nem árt, ha van elég gabonád a rablót újraaktiválásához, vagy húzol a többiektől. Emiatt a sűrű térképeken – ahol sok a telekszomszéd – érdemes a gabonára is gyúrni.
  • Rablót ne hagyj olyan helyen, ami mellett van aktív lovag. Két kivétel van. Az első az, ha a játékos csak sokára fog legközelebb sorra kerülni. A másik pedig a gabonaszegény idők, amikor a barbárok már közel járnak a szigethez. Ilyenkor valószínűleg nem éri meg kockáztatni az elkergetésért egy várost. Vagy mire sorra kerül az aktív lovaggal rendelkező játékos már be is törtek a barbárok, és inaktívvá válik a lovag. Különösen kellemetlen, ha az ellenfél egyetlen gabonamezőjéről van szó.
  • Ha a többiek kevés lovagot aktiváltak, akkor érdemes lehet a lovagjaid közül párat deaktiválni (elmozgatod egy másik szabad kereszteződésbe, vagy rablót kergetsz velük), és hagyni Catant elveszni. Kockázatos, de be szokott jönni. Figyelni kell arra, hogy mindig legyen annyi aktív lovagod, hogy semmiképp se veszíts várost, ha a többiek esetleg aktiválnak még néhány lovagot a barbárok érkezése előtt. Ez a szám a V / J osztás felfelé kerekített eredménye, ahol V a városok száma, J pedig a játékosok száma. Ha minden játékos aktivál legalább ennyi lovagot, akkor egyenlő vagy nagyobb lesz a lovagok ereje, mint a barbároké, és Catan megmenekül. Ha pedig a többiek kevesebbet aktiváltak, akkor ők fognak várost veszteni. Kivéve persze azt az esetet, ha valamelyik játékosnak csak egyetlen városa van, ami metropolisz is egyben. Számíts arra is, hogy valaki épp felhúz egy várost, amivel változhat ez a szám.
  • Egy városból csak egy metropoliszt lehet építeni. Ha nincs második városod a metropoliszodon kívül, akkor nem tudod a másik két városfejlesztést harmadik szint fölé vinni. Kellemetlen lehet.
  • A köröd elejét mindig a Spy (Kém) kijátszásával kezd. Sokat tud változtatni egy ellopott Útépítés kártya, vagy Házasság, de lehetne még sorolni. Főleg ha olyan kártyát kapsz, ami csak több ponttal rendelkező ellenfelek ellen vethető be. Ekkor ha előbb építetted meg a régen tervezett falut, várost, metropoliszt, vagy leghosszabb utat, és ezzel átveszed a vezetést, akkor már nem lesz olyan játékos, akinek több pontja lenne nálad.
  • A Kémet egyébként muszáj rögtön kijátszani, amikor megkapod, mert csak ellopják és utána lopnak vele még egy fejlesztés kártyát. Néhány kivétel akad: nincs senkinek sem fejlesztés kártyája; a pénzes fejlesztése a többieknek egyáltalán nincs.
  • A fejlesztés kártyák négyes limitje nem vonatkozik a +1 pontos kártyákra.
  • Ahogy a nem tanácsos 6-7 (illetve a városfalak számától függően 9-11-13) nyersanyagkártyával sem befejezni egy kört, ugyanúgy a fejlesztés kártyákat is érdemes elhasználni, ha összejött négy darab. Kivéve persze ha van köztük olyan, amit sosem fogsz használni, és különösebb szívfájdalom nélkül meg tudsz tőle válni.
  • A kereskedő plusz egy győzelmi pont amíg nálad van. Az első játékokban könnyű megfeledkezni róla.
  • A városfal csak kettővel növeli a kezedben tartható lapok számát. Másra nem jó.
  • A Kereskedelmi flotta (Merchant Fleet) kártyával kereskedelmi árukat is lehet 2:1-ben cserélni. Hasznos, ha nincs harmadik szintű szövetes fejlesztésed.
  • Az utolsó: a Forest Escape-en a kikötő melletti falud mellé hajót rakj. Így egyel több út marad, ha esetleg véres harc folyna a leghosszabb útért. Ja, és ha az egyik városod nem a kikötőhöz raktad, akkor megszívod. De erre az első játék után úgyis rájön mindenki.
Tartalom átvétel