Első félév, tantárgyak

Nincs fizika, nincs tesi, második félévtől minden óránk megegyezik a harmadévesekkel. Fogunk-e valami értelmesen tanulni? A fene se tudja. Nekem bejöttek az MI előadások, a házi is érdekes volt. A progtech szintén, a háló nem annyira, de már párszor átrágtam magam a háló könyvön, úgyhogy annak ez is az oka. Az analízis meg azért volt jó, mert végre megértettem néhány dolgot, amit fősulin nem sikerült. A BSZ (Bevezetés a számelméletbe) elég húzós, de ezt is lehet éppen hasznosítani. Például vizsga után előszedve a háló könyvet már konkrétabb képem volt az ott sokszor emlegetett feszítőfákról, mint ezelőtt.

Megajánlott jegyek nem nagyon vannak, minden vizsgás, és pluszpontokat se nagyon lehet szerezni, szóval tanulni kell, nagyon stresszes a vizsgaidőszak, bár itt is lehet valamennyire taktikázni. A gamf után sokkal nehezebbnek tűnik, de megfelelő munka és időbeosztással ugye... szorgalmasnak kell lenni, kitartás, és szerintem meg lehet csinálni a tárgyakat.

A hat tárgyunk közül az analízis, a BSZ és a Digitális technika külön kieges tantárgy, bár utóbbi a szegedi képzésesek is voltak. A másik három a normál képzés tárgya.

Gyakorlat csak BSZ-ből van, de itt sem lehet oktatót választani, fix az órarend. Analízisből azért sikerült elérni, hogy az egyik óra az előtte lévő lyukasórák helyett legyen megtartva (így került a keddi, eredetileg 14:15-kor kezdődő előadás 12:15-re).

A kolival kapcsolatban nagyon kellemetlen, hogy messze vagyunk egymástól. A szobabeosztás véletlenszerű, hogy minél több embert ismerjünk meg. Ráadásul elsősként első félévben nem is lehet költözni. Kiegesként ez szerintem nem a legjobb választás, alig vagyunk amúgy is néhányan, így meg még nehezebb megtalálni a másikat. A BSc-s elsősökkel pedig maximum analízisból vagy BSZ-ből lehet konzultálni. Két kiegészítőst simán rakhatnának egy szobába. Na majd ezzel még megkeresem az illetékeseket.

Kezdésként itt egy első féléves órarend:

Első féléves órarendem

Analízis

Sok. Nemrég volt itt az egyik tankörtárs, elkérni az analízis füzetem fénymásolni. Meglepődött, mikor négy füzetet nyomtam a kezébe. Igen, mind analízis volt. Mondjuk benne voltak azok is, amelyeket én gyakoroltam magamnak (ezt célszerűbb lett volna külön füzetekbe, mint utólag rájöttem). Ehhez még amúgy tartozik hat darab 40-50 oldalas jegyzet. Majdnem végig is vettük őket, heti négy órában azért lehet vele haladni. Vizsgaidőszak végén lemérve 8 centiméter lett a pakk, szorosan egymásra pakolva a füzeteket, jegyzeteket, zh és vizsgasorokat. Ha ehhez még hozzáveszem a többi tárgy anyagát, akkor saccra ott járok, hogy kiteszik az otthon lévő fősulis jegyzetek felét (könyvek nélkül mindkét oldalon persze).

A tárgyból szerencsére újra átvettünk mindent, a főiskolás anyagokat is. Úgysem emlékeztünk már rá, vagy akkor sem tudtuk igazán. Mindenesetre elsajátítható a tananyag, elég jól tanulható, csak a mennyiségével van baj. Kb. megtanuljuk mindazt, amit a normál képzésen, csak ők 14 kreditet kapnak érte és két félévig tanulják heti hat-hat órában, mi meg öt kreditet, és heti négy órában tanuljuk.

Két ZH-t írtunk, összesen 40 százaléktól jár aláírás, vizsgába nem számít bele. A tanárnő nagyon rendes, az előadások jók, érdemes rá bejárni és folyamatosan készülni az órákra.

A tanárnő weblapjáról letölthető jegyzeteken kívül csak néhány füzetre, illetve egy jó nyomtatóra van szükség (a jegyzetek nyomtatásához). Esetleg még jól jöhet a WMI egy-két feladat ellenőrzéséhez, illetve néhány korábbi ZH és vizsga feladatsora. Utóbbiakat feltöltöttem az InfoSite-ra.

MI

Érdekes, nekem az előadások is tetszettek, csak nehéz. Ebből volt egyedül pótZH-m, pótvizsgám. A házi feladat kimondottan tetszett, egy ágenst kellett leprogramozni megerősítéses tanulással. A feladatokat két fős csoportok kapták. Szerezhettünk volna vele plusz egy vizsgajegyet is, de erre több idő kellett volna. Mi javában írtuk, ami számomra azért is jó volt, mert legalább megtanultam ezen a nyelven is programozni. A gamf-on sajnos sosem sikerült felvenni ezt a tárgyat, ezért még mindig morci vagyok rájuk kicsit.

Van félév végén amőba verseny, amivel megajánlott jegyet lehet szerezni, de már a sikeres nevezésért is járt néhány pontot. Jó lett volna ezzel is foglalkozni kicsit, de sajnos ez is elmaradt. A vizsgán van beugró, amin könnyen el lehet csúszni. Nálunk a négy vizsgán sorrendben a dolgozatok 30, 11, 37, majd 5 százaléka lett nullpontos, valószínűleg a beugró miatt.

Keresztfélév van belőle, de csak vizsgakurzus, ahol aláírást egyáltalán nem lehet szerezni. de elfogadott házi feladat mindenképpen kell hozzá, mert azt nem lehet teljesíteni, és aláírás is csak gyakIV jelleggel van, tehát rendes vizsgadolgozatot kell megírni először aláírásért, majd a következőn már lehet vizsgajegyet is kapni. Szóval aláírás nagyon ajánlott belőle.

A ZH-ra, vizsgára a korábbi feladatokból egész jól fel lehet készülni, a teljes megértéshez hasznosak az előadások, illetve a könyv is.

Számítógéphálózatok

Más mint a fősulin, bár volt olyan, aki ugyanezt tanulta ott is. Nem igazán jártam be az előadásokra. A ZH teljesíthető, bár nagyon érdemes hozzá elolvasni
a wiki-n lévő tanulságokat. Készülni a kiadott ellenőrőz kérdésekből érdemes. Nálunk abból 24 pontot össze lehetett szedni a 25-ből.

Van verseny is, 5, 10 vagy 20 pontot lehet vele szerezni a vizsgára, pontosabban egy 20 pontos feladatot lehet vele kiváltani. Na meg ennyivel több idő jut a többi feladatra. Egyébként három fordulós, a konkrét feltételek pedig ZH után lettek a tárgy levlistáján közzétéve. Időm nem jutott rá, bár ahogy hallottam, elég kemény harc folyt a pontokért.

A vizsgához is vannak ellenőrző kérdések, mi a két ünnep közötti szünetben kaptuk meg őket. Ide szintén ezekből érdemes tanulni, meg a 2003-as fóliákból, mert a 2004-esek sokkal szűkszavúbbak. A 20 pontos feladatra van jó pár kidolgozás az InfoSite-on, az szokásos második feladatra (10p) meg szintén a 2003-as (ötödik) jegyzetben van egy példa. A 20 pontos egyébként mindig más, de ki lehet fogni olyat, amelyet már valaki korábban kidolgozott.

A vizsga 75 pontos, a maradék 25 pedig a ZH-ról jön. A vizsgán nem nagyon szoktak a ZH anyagára vonatkozó kérdések lenni.

Digit

Heti négy előadás, de csak az elsőn voltam. Két-három nap alatt sikerült felkészülni a ZH-ra, majd a vizsgára is kb. ugyanennyi idő alatt. Azért elő kellett szedni a régi Madarász-féle jegyzeteket (amit az elsős szobatársak is elkértek párszor). Voltak új dolgok, de azokat sem volt olyan nagyon nehéz megérteni. Néhány feladathoz azért jól jött, hogy a többiek pár perc alatt elmondták róluk a lényeget. Egyébként az amerikai jelöléseket használják a kapukra (bár nekem mindenhol elfogadták a másik fajta kapukat is), és nem nagyon láttam sehol sem pontot a vezetékek keresztezésekor a kapcsolatok jelölésére. Ezek kicsit idegesítő elsőre, de meg lehet szokni.

Félév közben két házi van, ezeket be kell adni, de ugyanúgy nem számítanak bele a vizsgajegybe, mint a zárthelyi eredménye.

Tanulni a hagyományos képzés digit1 és digit2-es jegyzeteiből érdemes. A heti négy előadás alatt el lehet jutni egészen odáig, amit mit mikro1 vége felé vettünk. Procik közül talán csak a Z80-ról van szó, ahhoz kell mindenféle perifériákat illesztgetni. Szerintem nem egy nehéz tárgy, de ehhez nagyon jól jött a Madarász-féle előképzettség. A vizsga sajnos nem szóbeli.

Könyvet nem vettem a tárgyhoz, bár néhány oldalt olvastam a szobatársaktól kölcsönként Arató-féléből. Az előadásjegyzetet mindenképpen át kell nézni, én inkább ezt nyomtattam ki. A megértéshez nem árt néhány régi vizsga, illetve zh-feladatsort is előszedi, és talán azokkal kezdeni. További hasznos anyagnak bizonyult a normál képzés digit1-2 tárgyainak korábbi vizsga és zh feladatsorai.

Progtech (software engineering)

Ezek voltak a legjobb előadások a félévben, érdekes az anyag, csak megtanulni volt macerás. Angol nyelvűek a fóliák, más anyag pedig nem nagyon van. A régi vizsgasorok fent vannak a tárgy weblapján, azokból érdemes tanulni. A szöveges JSD-s illetve entitás-relációs feladatokból szerintem elég nehéz kihozni a várt eredményt, de a többi feladat jól begyakorolható. A vizsga 105 perces (legalábbis nekünk annyi volt), ami bőven elég. Az aláírás jár automatikusan, de érdemes lett volna félév közben is foglalkozni a tárggyal, és akkor több idő jutott volna mondjuk az MI házira.

Az órákon elég sok olyan téma szokott felmerülni, ami után érdemes és ajánlott is utánanézni a weben. Ezekre azonban nekem nem sok időm jutott.

Én a mostani tapasztalatommal a feladatokra mennék rá. Abból már meg lehet szerezni a kettes-hármast. A diákból előadásokon elhangzott, hogy mi a fontos, azokat érdemes megtanulni, illetve én azokat a kérdéseket (illetve válaszokat) tanulnám meg, amelyek a korábbi évek vizsgáin szerepeltek. Ez négyeshez szerintem elég, talán még ötöshöz is, ha szerencséd van.

Angol

Ütközött mindennel, akárhova is próbáltam volna felvenni. Végül a hálózattal való ütközést választottam, és nem is igazán bántam meg, hogy angolra jártam az előadás helyett. Nálunk nagy volt a csoportlétszám, az első 12 fős csapatot összevonták egy másikkal, de így is 16 körül volt a jelenlevők átlagos száma.

Nem kötelező felvenni, de ingyen lehet négy félévig heti 4 órában tanulni. A dipihez egyébként középfokú C kell. Az ütközést egyébként második félévben is sikerült összehoznia az órarendkészítőknek.

Az English File című könyvből tanultunk, direkt azért, mert ezt még senki sem használta középiskolában. Ez nekem inkább hátrány volt, mert van jó pár félig megkezdett könyvem korábbról. Nem volt igazán megerőltető, heti egy órát ha tanultam rá, azt is inkább önszorgalomból. Házi feladatként csak a munkafüzet volt feladva.

BSZ (Bevezetés a számelméletbe)

Durva tárgy. Keresztfélév nincs belőle, ezért nagyon ajánlott elsőre megcsinálni. Néhány tavaly kezdett kieges nálunk volt, valami dékáni különengedéllyel sikerült nekik kiharcolni, hogy egy év múlva újra felvegyék, és ne szűnjön meg a hallgatói jogviszonyuk az első év végén.

Két ZH van, egyenként 80 pontosak, 8-8 feladat, 10-10 pontokért. 40 százalékban számítanak bele a szóbeli vizsga jegyébe. A feladatok közül a komplex számosokkal volt a legnagyobb baj, azzal is leginkább azért, mert abból nem volt semmiféle segédanyag, és mi is lusták voltunk utánajárni. A többihez kaptunk a gyakvezértől kb. 70 oldalnyi feladatsort megoldással. Ez elég volt mindkét zh-ra, néhány feladat ugyanaz volt, vagy némelyiket épp gyakorlaton oldottuk meg.

A pénteki gyakorlatok elején négy pontos kisZH-k is voltak az előző napi előadáson elhangzott tételekből és definíciókból. Elvileg ez is beleszámított abba a 40 százalékba, amit a vizsgára vittünk, de tudtommal ebből semmilyen minimumot nem kellett elérni az aláíráshoz. Mindenesetre hasznosak voltak, és már a zárthelyikre is érdemes megtanulni őket, mert sokat jelentenek a feladatok megoldásánál is, vagy akár a következő előadásra is, hogy érhetőbb legyen. Sőt, szerintem a bizonyítások is jól jöhetnek.

Vizsgán a tételeket és definíciókat hibátlanul kell tudni, különben elégtelen.
Ezeket érteni is kell, nem elég egy tételt kimondani, a benne felhasznált fogalmakat is el kell tudni magyarázni, vagy éppen egy-egy példát mondani, rajzolni rájuk, vagy épp egy példáról eldönteni, hogy az az-e, vagy sem. Vizsgán a bizonyítások nélkül is lehet már kettest kapni, de jobb jegyhez mindenképpen szükségesek.

ZH-ra a kiadott feladatokból érdemes tanulni, vizsgára pedig a normál képzés BSZ1-2 és Számelmélet szigorlat környékéről érdemes egy-egy összefoglalót szerezni azokról a tételekről illetve bizonyításokról, amelyeket nekünk is kell tudni.

Tartalom átvétel